bertakarlsson

Kategori: Träning & hälsa

Get shit done

STRONGER.SE
1. HÄR / 2. HÄR / 3. HÄR / 4. HÄR / 5. HÄR / 6. HÄR / 7. HÄR / 8. HÄR / 9. HÄR / 10. HÄR

Ska försöka hålla i pengarna nu inför London nästa vecka (!!) men att kolla runt på internet kan man ju ändå göra. Träningskläder är något som står högst upp på shoppinglistan och jag skulle ju inte direkt tacka nej till dessa här ovanför. Tycker det är ganska viktigt med snygga och bekväma träningskläder, det gör träningen så mycket roligare.

Back/abs workout

Värmde upp med 5 minuter på crosstrainern, körde sedan övningarna som ni ser här nedanför och avslutade med 15 min på löpbandet. Gick väldigt bra faktiskt, det var verkligen evigheter sedan jag tränade mage haha, så det känns nu. Älskar att träna på förmiddagen dessutom, mycket lugnare på gymmet då vilket nästan alltid resulterar i ett ännu bättre pass. :)

Rygg

- Latsdrag 6x4
- Vertical traction 10x5
- Low row maskin 8x4

Mage

- Abductor maskin 15x5
- Plankan 1 minx3
- Crunches 20x3
- Reverse crunches 20x3
- Leg lifts 15x3

Thursday workout

Hej på er! Äntligen torsdag, snart sportlov och inget mer plugg som behöver göras denna veckan, så himla skönt. Körde ett konditionspass på gymmet innan: 40 min på löpbandet och 15 min på crosstrainern. Hade ingen energi alls så jag orkade verkligen inte med ett benpass som planerat. Men, det blev ett hyffsat bra pass ändå! Har nu duschat och ätit och resten av denna kvällen ska jag kolla på fotboll och catcha upp på alla serieavsnitt jag missat. Hoppas ni haft en bra dag, puss!

Fördelar med morgonträning

Något jag verkligen älskar är att träna direkt på morgonen! Det händer dock inte ofta men det är något jag ska försöka göra mer för jag mår så bra av det. Igår var en sån dag då jag vaknade med världens energi och var jättetaggad till att gå ut. Andra dagar kan det vara tvärtom men så fort man kommit utanför dörren går det alltid så bra. Jag menar inte att du måste köra världens hårdaste träningspass men kanske en powerwalk (som jag brukar köra på) joggingrunda eller tabata inomhus är superbra.

Anledningar till varför morgonträning är så bra..

- Träningen är redan ''överstökad'' - Du kommer hinna med så mycket annat resten av dagen. Tänkt så skönt att slippa träna på kvällen efter en lång dag då man bara vill ta det lugnt.

Du kommer bli piggare - Eftersom träning utsöndrar endorfiner kommer du vara piggare och på bättre humör resten av dagen. 

- Fettförbränningen ökar - För er som fokuserar på att gå ner i fettprocent så är alltså träning innan frukost perfekt. Då bränner kroppen som mest fett eftersom kroppen har varit utan mat under natten. Läs mer HÄR om ni vill veta mer.

- Du kommer fortsätta göra hälsosamma val - Efter att ha startat morgonen med ett träningspass kommer du antagligen fortsätta dagen med att göra hälsosamma val när det gäller maten t.ex. Så är det iallafall för mig!

Bilder från gårdagens powerwalk

Kvällens träningspass

En ny dricka jag hittade idag, SÅ god och inte alls så söt vilket jag gillade, testa den! / En gymselfie ;)

Hej på er! Körde ett konditionspass på gymmet nu på kvällen vilket gick bra. Det blev 35 minuter på löpbandet och 15 minuter på crosstrainern. Var inte så taggad eller motiverad men det gick ändå ganska bra och det är ju alltid lika härligt efteråt. :) Nu ska jag kolla på något tv-serieavsnitt, perfekt avslut på denna dagen. Godnatt!

Favoritövningar - ben/rumpa

Squats

Finns många sätt att göra denna övningen på, t.ex som på bilderna: utan vikter eller med hantlar. Själv brukar jag köra med en kettlebell, i smithmaskinen eller med upphopp.

 

 

 

Hip thrusters

Även denna övningen går att göra på olika sätt, t.ex som på bildrna: vanliga eller med endast ett ben. Går även att göra i smithmaskinen vilket tydligen ska vara en väldigt bra övning som jag dock inte testat ännu. 

 

Donkey Kicks / Cable kickbacks

Dessa är nog mina favoritövningar, speciellt den till höger. De är ungefär samma övning enligt mig men de utförs på olika sätt helt enkelt. 

 

 

Utfallssteg

Går att utföras t.ex som på bilderna: med eller utan hantlar. ''Bulgarian lunges'' finns det även något som heter och då har man ena benet på en bänk och kör utfallsstegg med det andra. 

Dessa är några utav mina favoritövningar för ben och rumpa. Sedan så har jag även några maskiner som t.ex benpress som är stora favoriter. Men, detta är alltså tips på övningar som kan utföras hemma också. No excuses alltså! Man behöver absolut inte ett gym för att kunna träna :)

 

Nya mål med träningen

Nu har jag tränat och ätit hälsosamt lite mer ''seriöst'' i snart två år och under denna tiden har jag gått ner väldigt mycket i vikt. Att gå från att ha världens sämsta kondition och träna någon gång då och då - till att nu orka så mycket mer och träna ca 4-6 dagar i veckan är jag SÅ jävla stolt över. Jag är långt ifrån nöjd med min kropp, tyvärr, men jag jobbar på det varje dag. Att träna är det bästa jag vet och jag älskar att äta hälsosam och näringsrik mat. Det är raka motsatsen till vad jag tyckte för två år sedan.

 Dessa är inte de bästa före och efter bilderna jag har men just nu är jag inte så bekväm i att lägga upp gamla bilder då jag skäms SÅ mycket. Tog därför den ''bästa'' före bilden jag kunde hitta.  Dock var det inte då jag började gå ner i vikt utan kanske ett halvår efter den bilden är tagen. Kan iallafall säga att det skiljer en hel del kilon mellan dessa bilderna (även håret har förändrats lite haha och thank god för det.) Funderar på att göra ett enskilt inlägg om viktnedgången, kommentera gärna om ni vill det :)

Jag har precis som de allra flesta en ''drömkropp'', men jag vet också att man inte ska fokusera alldels för mycket på utseendet eftersom alla är byggda olika. Det gäller att vara realistisk också! Men mitt mål just nu är att gå ner i fettprocent (alltså fokuserar jag inte på vikten) och sedan bygga muskler och bli starkare. Många kanske tror att jag är stark eftersom jag tränar mycket men jag är så svag man bara kan bli typ, haha. Tror det beror på att när man går ner i vikt så bryts också musklerna ner. Har också tränat lite överdrivet mycket kondition under dessa åren vilket jag vet är fel.. 

Planen nu är att köra ca 1-2 konditionspass i veckan och 4-5 styrkepass. Väldigt stor skillnad från innan då jag nästan bara har kört kondition och inte lika mycket styrka. Eftersom jag försöker gå ner i fettprocent är det ju inte möjligt att bygga muskler under tiden men det är ändå viktigt att träna mycket styrka så jag åtminstone inte förlorar muskler. Är just nu med i en ''100 dagar utan socker'' challenge och har nu klarat mig i snart 1 månad utan skräpmat och tillsatt socker, wiho! Så genom att fortsätta att utesluta godis, skräptmat osv och träna hårt så kommer jag förhoppningsvis nå mitt mål: att bli lite mer ''fit''. Men, det allra viktigaste är så klart att man mår bra, utseendet är inte allt och det vet jag! Alla är fina precis som dem är ♥

Blogilates

Innan jag började gymma använde jag mig av blogilates aka Cassey Ho på youtube. Hon är nog en av mina största förebilder inom träningen och jag totalt älskar alla hennes videos! Jag tränar (oftast) bättre när jag går efter hennes videos än när jag själv tränar styrka på gymmet vilket säger en hel del. Varje månad delar hon dessutom ut gratis träningsprogram om ni blir medlem på hennes sida som ni hittar HÄÄR

Tänker börja använda hennes videos nu igen och faktiskt köra mer hemmaträning. Tycker som sagt det ger mer (för mig) och jag är alltid så mycket mer koncentrerad när jag tränar själv än när jag är på gymmet. 

Proteinpulver

Beställde hem detta proteinpulvret från gymgrossisten för ett tag sedan. Anledningen till varför jag köpte sojaprotein är för att jag märkt att min hy blir sämre av mjölkprotein. Dessutom är det ju bara bra att minska ner på mjölkprodukter och kött överhuvudtaget. Måste dock säga att fitnessgurus proteinpulver är betydligt mycket bättre men jag hade inte så stora förväntningar ändå. Drickbart är det iallafall haha, och jag ska testa att ha det i gröt, smoothies osv också. HÄÄR finns det att beställa!

Rabattkoder NU3.SE

Questbars - HÄR / Celsius - HÄR / Cliff bars - HÄR

Tänkte dela med mig av två stycken rabattkoder nu3.se har fram tills den 31:a januari. Kanske har du som nyårslöfte att börja äta lite nyttigare och leva hälsosammare? Kika in på den sidan då, dem säljer nämligen en massa produkter inom just hälsa och träning! Dem säljer bland annat questbars (mina favoritproteinbars), proteinpulver och celsius

Rabattkod 1: 20FIT16 (10 % på alla produkter exklusive quest nutrition och optimum nutrition)

Rabattkod 2: NU3P2016 (20 % på produkter från nu3.se egna märke)

 

Dagens träningspass

Dagens pass på gymmet blev en timme på löpbandet där jag sprang hälften och gick hälften. Har inte sprungit ''långt'' på jättelänge pga förkylning osv så det var hur skönt som helst och gick faktiskt ganska så bra. Som ni kanske märker har jag noll motivation till att blogga så ni får gärna kommentera vad ni vill läsa om. Mitt liv är inte heller så intressant at the moment, det enda jag gör är att sova, träna och kolla på tv-serier haha. Puss!

Tips: minska sötsuget

Som jag skrev i DETTA inlägget så ska jag hålla mig borta ifrån socker, snabbmat osv. Tänkte därför dela med mig av några tips som hjälper en att minska sötsuget! 

- Skippa sötningsmedel! Detta är nog det absolut svåraste för mig.. Jag menar, jag lever bokstavligt talat på kvarg, celsius, proteinbars osv vilket innehåller sötningsmedel. Även fast det inte innehåller vanligt socker så är ju sötningsmedlet sött vilket gör en mer sötsugen. Kommer aldrig kunna ta bort det helt ur min kost haha, men att minska på det ska jag iallafall försöka.

- Ät regelbundet! Att äta ca 5 måltider om dagen håller blodsockret på jämn nivå och gör det lättare att undvika småätande. 

- Tänk på ditt mål! Tänk på hur stolt du kommer vara över dig själv när du lyckas stå emot. Om du t.ex. klarar av att undvika socker i en månad: belöna dig själv genom att kanske köpa något du länge velat ha. 

- Ta ett tuggummi / borsta tänderna! 

- Rör på dig! Fysisk aktivitet balanserar blodsockret, alltså avtar sötsuget. Så att träna eller bara gå ut på en liten promenad kan hjälpa.

Freshstart

Efter en massa ätande nu i jul och lite mindre träning pga förkylning osv så vill jag verkligen få en ''freshstart'' vilket jag tänkte börja med idag. Jag tror absolut man mår som bäst när man har hittat en balans mellan det nyttiga och mindre nyttiga. Men, jag vill ändå få en liten paus från allt de onödiga sockret man får i sig. Tycker även det är så kul att utmana sig själv, se vilka resultat man kan få om man håller sig borta från onyttigt och dessutom vet jag hur otroligt mycket bättre man känner sig! 

Sååå.. min plan är alltså att försöka hålla mig borta ifrån tillsatt socker alltså godis, glass, läsk, kakor osv och även snabbmat. Hur länge vet jag inte, men jag har gått med i ett evenemang på facebook ''100 dagar utan socker'' som ni hittar HÄÄR. Ska dessutom fokusera mer på träningen, mer styrketräning istället för cardio (även fast jag faktiskt gillar cardio mer). Någon mer som är med på denna utmaningen? ;)

Legdaaay

Adduction maskin 4x15 / Abduction maskin 4x15 / Cable kick backs 3x15 / Leg extensions 4x8 / Leg curl 4x8 / Legpress 4x10 + olika ''småövningar'' på träningsmattan

Övningarna jag körde på dagens benpass var dessa ovanför! Avslutade även med 15 minuter powerwalk på löpbandet. För första gången på väldigt länge tränade jag tillsammans med en kompis som nyss börjat på mitt gym. Det var som sagt evigheter sedan jag hade en träningskompis så det ska bli så kul att få lite mer sällskap på gymmet. wieh. Det blev ett väldigt bra och kul träningspass!